Hoe bedenk je nieuwe ideeën?

Ieder mens is van nature creatief, maar ongewild laten we ons bij het bedenken van nieuwe ideeën beperken door denkpatronen; vaste routines en opvattingen die zich via onze groei, ontwikkeling, opleiding en ervaring in ons brein hebben genesteld. Nuttige routines hoor, daar niet van, want hierdoor zijn wij in staat om allerlei handelingen te verrichten en beslissingen te nemen. Maar als we iets nieuws willen bedenken, dan kunnen deze denkpatronen een blokkade vormen.

 

Gelukkig is er ook goed nieuws; dankzij creatieve denktechnieken kan iedereen zijn denkpatronen tijdelijk omzeilen en met creatieve ideeën komen. Tijdens de Create fase in een BrainSprintsessie worden er verschillende technieken gebruikt, bijvoorbeeld de Reversal, de CrossOver en de RuleBreaker.

 

Reversal

Waren we op zoek naar ideeën om het probleem op te lossen? Met de Reversal techniek proberen we een probleem eerst juist aan te wakkeren en erger te maken. Voor de deelnemers is dit een leuke twist tijdens een denksessie. De echte challenge wordt omgekeerd opgeschreven, bijvoorbeeld “hoe kunnen we ervoor zorgen dat morgen als onze klanten hun bestellingen komen afzeggen en hun contracten komen beëindigen?” (ervan uitgaande dat je juist zoveel mogelijk nieuwe langdurige klantrelaties wilt krijgen). De deelnemers bedenken ideeën voor deze omgekeerde vraag. Nadat er een stuk of wat zijn bedacht, ga je één voor één deze omgekeerde ideeën langs, en probeer je de ideeën nogmaals om te keren totdat het echte oplossingen worden voor de echte challenge. Een leuke, gemakkelijke en interactieve manier om op extra creatieve ideeën te komen.

 

CrossOver

Soms kan een slager meer leren van een bloemist, dan van zijn eigen vakgenoten. Beroepsblindheid is nu eenmaal een fenomeen waardoor we bepaalde voor de hand liggende oplossingen niet kunnen waarnemen. Het wordt wel eens gezegd dat de vis de laatste is om het water te ontdekken. Bij de cross over techniek spelen we als het ware leentjebuur bij een ander bedrijf of organisatie, die we om welke inspirerend vinden vanwege bijvoorbeeld hun bijzondere werkwijze of aansprekende en eigenzinnige marketingaanpak. We verdiepen ons in deze organisatie door te kijken naar wat hen nu zo eigen en bijzonder maakt, en welke aparte manieren zij hebben om met zaken om te gaan. Vervolgens gaan we kijken of we met deze inzichten de oversteek (de ‘crossover’) kunnen maken naar onze eigen organisatie. Welke elementen, van datgene wat we gezien hebben, kunnen we met enige aanpassing toepassen binnen onze eigen muren, hoe kunnen we hier onze eigen uitdagingen mee oplossen. Kun je bijvoorbeeld, net als IKEA in haar fysieke winkels, een vaste ‘zo-zie-je-alles’ looproute door je online winkel aanbrengen? Of net als GOOGLE een extreem eenvoudige homepage maken? Voorbeelden te over van bedrijven die iets op hun eigen manier aanpakken, waar andere organisaties hun voordeel mee kunnen doen.

 

RuleBreaker

Vaak worden we bij het bedenken van ideeën gehinderd door allerlei onbewuste aannames of vooroordelen. Hierdoor krijgen we niet alle potentiële ideeën naar boven. Door actief deze ‘regels’ op te sporen word je van hun bestaan bewust. Vervolgens kun je jezelf afvragen: ‘wat zou er gebeuren als deze regel of aanname niet zou gelden?’ Hierdoor ben je weer in staat om ideeën bedenken die zich niks hoeven aan te trekken van de belemmerende vooronderstellingen. Vaak moet je achteraf nog wat schaven aan de ideeën om ze passend te maken, maar dat geldt eigenlijk voor alle ideeën, dat ze niet direct perfect zijn. Daar trekken we ons tijdens het ideeën bedenken echter niks van aan. Ideeën beoordelen, passend maken en uitwerken komt pas later.

 

De kern van al deze technieken is dat je eerst uit je denkpatroon wordt geleid, en vanuit die nieuwe positie (waar je verlost bent van je blokkade en weer vrij zicht hebt) nieuwe ideeën bedenkt.

Op deze manier bedenk het met een groep deelnemers in korte tijd met gemak meer dan 100 verschillende ideeën. Deze zijn vaak rijp en groen door elkaar heen; sommige ideeën zijn niet meer dan een kreet, andere hebben zich wat concreter uitgedrukt. Sommige richten zich op een onderdeel van de challenge, en andere weer op een ander aspect.

 

IdeaSets

Om deze ideeën-kluwen inzichtelijk te maken, worden de ideeën geordend en gevisualiseerd tot IdeaSets, groepjes van ideeën die een soortgelijk aspect van een oplossingen vertegenwoordigen. Met deze IdeaSets als bouwmateriaal, kun je vervolgens aan de slag om verschillende concrete oplossingen te gaan samenstellen.

 

Wil je ook aan de slag met het bedenken van creatieve ideeën voor jouw challenge, neem dan gerust contact met ons op.